שיקוף התהליך הנעשה במועדון לאחר 3 חודשים ראשונים

בתום שלושה חודשי עשייה במועדון, כחלק ממדיניות השקיפות הרגשתי שמחובתי להסביר על התהליך שמתרחש במועדון.


העמותה לקחה בעלות על המועדון בתאריך 7.3.19 ואני נכנסתי לתפקיד המנכ"ל בתאריך 1.4.19. במהלך תקופה של שנה וחצי לפני הכניסה, התבצע בעמותה תהליך של הכנה ללקיחת הבעלות אשר כלל בניית מודל ניהול מועדון כדורגל בהתאם לחזון ולערכים של העמותה.
 

מודל ניהול המועדון מבוסס על עקרונות ניהול בצורה ביזורית ועבודת צוות כאשר תהליכי קבלת ההחלטות מתבצעים לאחר בחינת נתונים, ביצוע עיבוד שלהם והבנה האם וכיצד זה מקדם את מטרות המועדון בטווח הארוך והשפעותיו על הטווח הקצר.

המועדון עובר תהליך רה- ארגון עם יעדים ברורים כאשר ישנו תהליך מוסדר לפי תאריכי יעד לבחינת הצלחת התהליך.

כאשר נכנסים לתהליך מסוג זה הדבר הראשון שיש לבצע הוא תהליך למידה יסודי ועמוק של הארגון הקיים על מנת להבין מה יש לשמר ומה יש לשפר. נקודת המוצא בה נכנסנו הייתה בעיצומה של עונת הכדורגל, כאשר הקבוצה הבוגרת נאבקת על ההישארות בליגה, ובמקביל היה צריך להתחיל שלב ההכנות לעונה שלאחר מכן. יש להוסיף על זה את כל תהליך העברת הבעלות בין מפרק בית המשפט לעמותת הכחולה על כל המשמעויות העולות מכך.
 

תנאי הפתיחה היו מורכבים ומאתגרים וכללו:
חוסר אמיתי  - בתשתיות, מבנה ארגוני, הגדרות תפקיד וסמכויות, יד מכוונת ,תקציב מוגדר, יעדים ומטרות, נהלים ברורים ועוד..

נבנתה תכנית עבודה עקרונית בשלבים כאשר זאת מחולקת לפי תחומים וסדרי עדיפויות של ניהול תקין, אחריות תקציבית, הסדרת תנאי עבודה והשמת דרג ניהולי שיוביל את הארגון. כל זאת ביחד עם הענקת כלים אמיתיים למנהלים ולעובדים כדי שיוכלו להצליח לעמוד ביעדים ובסטנדרטים הנדרשים להשגת המטרות.

במקביל לזה מתבצע תהליך הסדרת מערכות היחסים מול הרשויות אליהם המועדון כפוף וספקים איתם עובד (עירייה, התאחדות, מנהלת הליגות, רשויות המס, חברות הביטוח ועוד..)

כל התהליך הזה ממשיך להתבצע באמצעות הרבה מאוד פעילים בעמותה אשר נרתמים ועוזרים באופן שוטף. לדוגמא: עורך דין תומר פרסלר אשר אמון על הכנת חוזי העבודה והחוזים המסחריים של המועדון.

חילקתי את המועדון למספר מחלקות כאשר כל אחת מהן מנוהלת כיחידה עצמאית בתוך המכלול שמרכיב את הארגון:

  1. קבוצה בוגרת- מקצועי וניהולי

  2. מחלקת נוער ובית ספר לכדורגל- מקצועי וניהולי

  3. מטה הארגון - הנהלה

  4. קהילה

לכל אחת מהמחלקות נבנית עכשיו תכנית עבודה מסודרת אשר תבוא לידי ביטוי כבר בפתיחת העונה הבאה עלינו לטובה.

להלן ההרחבה על ביצוע התהליכים לפי המחלקות-

  1. קבוצה בוגרת כללי - ניב טל נכנס למועדון בחודש דצמבר 2018 כחלק מההבנה כי הקבוצה תעבור לידי העמותה (תכנית 100 ימים) וצריך להתחיל להכיר את המערכת והצרכים על מנת לבנות קבוצה לעונת המשחקים לעונת 19-20. ניב היה נוכח בכל האימונים והכיר את השחקנים, הקים מערך סקאוטינג ואנליזה (הכרח להתמודדות בענף), ביצע ניתוח נתוני תקציב ועלויות ומודל הוצאות אמיתי ,הבנת צרכים למעטפת מקצועית והגדרת מדיניות מקצועית ברורה שעל בסיסה תבנה הקבוצה הבוגרת בשנים הבאות.

    ניב מונה למנהל ספורטיבי עם כניסתי לתפקיד מתוך הבנה כי מועדון כדורגל צריך בעל תפקיד אשר יתווה דרך ויקבע תהליכים אשר ייטיבו עם המועדון מתוך הסתכלות רחבה  על מדיניות חוזים, השמת בעלי מקצוע, התייחסות תקציבית, בניית תשתיות מקצועיות והפנמה כי לא נמדדים על תוצאת המשחק האחרון, אלא על מספר עונות. המטרה של מנהל ספורטיבי היא להגדיר דרך מקצועית למועדון, לפקח ולבקר על התהליך, לתת כלים ולנהל את מדיניות הרכש המקצועי . כל העבודה הזו נעשתה  ועדין נעשית בהמון שעות של עשייה והתייעצויות וניתוח נתונים והכרה של כל הפרטים והמרכיבים בכל התחום המקצועי. נוסף על כך, הוקמה מחלקה משפטית המתמחה בנושא ספורט וחוזים המופקדים בבקרה של מאמנים ושחקנים בראשות עו"ד איל אברמוב שזה תחום ההתמחות שלו.

  2. קבוצה בוגרת (מאמן וסגל) - לאחר קבלת המועדון לידי העמותה נקבע צפי תקציבי התחלתי על מנת להתחיל ולבנות סגל ולבחור את בעלי התפקיד המתאימים. (מסאי דגו הודיע על עזיבתו יומיים לאחר סיום הליגה) כחלק מעבודתו של ניב טל והצוות, במעקב אחר שחקני הנוער, הוחלט להחתים ארבעה מהם על חוזה בקבוצה הבוגרת ולממש אופציות על חלק  מהשחקנים שהחוזים אפשרו זאת ( בן לוי וסוקונה). התבצע איתור והחתמת מאמן אשר עונה על הפרופיל המתאים ביותר למועדון, ביצוע משאיים ומתנים עם כל שחקני הקבוצה אשר מתאימים להמשיך במועדון על בסיס ניתוח הביצועים שלהם בעונה הקודמת (צוות אנליזה ועבודה עם תוכנה ייעודית של ניתוח המשחקים), והוחתמו שחקני הבית המובילים אשר יהוו את הבסיס לסגל שירוץ ביחד לכמה שנים. התהליך של בניית הסגל נמצא בעיצומו ודורש סבלנות והבנה כי ישנן אופציות רבות וכל שחקן נבחר בפינצטה על בסיס מכלול שלם, הבוחן את  התאמתו לסגל של הקבוצה. איכות הסגל ובחירת השחקנים תלויה בתקציב הסופי של המועדון לעונה הקרובה . התקציב משתנה כל הזמן (למעלה) בהתאם להכנסות שמתווספות (דמי חבר, מנויים, שותפים עסקיים ,קהילה עסקית, נותני חסויות )

  3. מחלקת נוער ובית הספר לכדורגל - מחלקת נוער מקצוענית דורשת השקעת משאבים (סדר גודל של 3 מיליון ₪ בשנה) על מנת להתמודד עם המתחרים בענף, בעוד צפי הכנסות למחלקה עומד על סדר גודל של  2 מיליון. כלומר ישנו פער של מיליון שקלים. כחלק מהמדיניות של העמותה כבעלים, החל מהעונה הבאה תתבצע השקעה של מאות אלפי שקלים במחלקה על מנת להצליח ולפתח שחקנים מקצוענים לקבוצה הבוגרת בשנים הבאות.

    התהליך שמתקיים בחודשיים האחרונים הוא בניית תכניות עבודה מוסדרות, גם ברמה הארגונית (תכנית 15 בהובלת הדירקטורית שלומית גיא) וגם ברמה המקצועית (בהובלת המנהל המקצועי פרדי דוד). התכניות כוללות הנחיות ברורות למאמנים וצוותי המחלקה, השקעה בבנייה גופנית של השחקנים, תזונה, התייחסות לצד המנטאלי הקשר הישיר עם ההורים, הכשרת המאמנים, ליווי מקצועי והעשרה, פיקוח וביצוע דוחות ועוד. כל התהליך הזה ילווה וינוהל באפליקציה ייעודית אשר נבחנה בתקופה של סוף העונה ותיכנס ככלי עבודה בעונה הבאה. את כל התהליך מנהל איציק כהן, כמנהל המחלקה עם כל הניסיון העשיר שצבר.  בית ספר לכדורגל – הבסיס והתשתית האמיתית של המועדון וחלק עיקרי באיתור שחקנים וגידול שחקנים למחלקת הנוער. מי שינהל את בית הספר לכדורגל הוא מנהל מחלקת הנוער, כאשר  הוספנו את מוטי קקון חלוץ ושחקן העבר שגדל בתוך המחלקה לצוות כמנהל מקצועי וכמי שגדל במועדון והצליח לממש את עצמו כשחקן מוביל.

  4. מטה הארגון - המנוע אשר מוביל את כל התהליכים במועדון. ההנהלה של המועדון כוללת את הדירקטוריון, ועד מנהל של העמותה, מנכ"ל, בעלי תפקיד במועדון ונותני שירותים (הנהלת חשבונות וכדומה). תפקידו העיקרי של המטה הוא התוויית מדיניות, פיקוח על תהליכים, ביצוע ניהול שוטף והתמודדות עם האתגרים אשר עומדים בפני המועדון. כל אחד על פי תחום אחריותו והגדרת תפקידו. נושאים כללים אשר באחריות המטה: תקציב, גיוס והגדלת המשאבים, שיווק ודוברות, קשרי קהילה עבודה מול רשויות, פיתוח עסקי וארגוני, משאבי אנוש, הקפדה על איכות השירות קביעת הסטנדרטים ותוכניות העבודה, קביעת סדרי עדיפויות ומתן כלים להצלחה.
  5. קהילה - מועדון כדורגל מורכב ממספר מעגלי קהילה, שמקיפה אותו וצורכת את שירותיו ברמות שונות. בסופו של יום, מועדון כדורגל פועל ומוגדר כארגון ללא מטרות רווח (חייב להיות עסק ריווחי או מאוזן לכל הפחות) וקיים עבור הקהילה שלו, על מנת לתת שירות והנאה לכל אותם מעגלים. בבסיס התפיסה של מועדון בבעלות אוהדים, נמצא העיקרון שהבעלים שלו הם גם הלקוחות שלו בכל מיני רמות ולכן חשוב לבצע תהליך ארגוני בנושא זה ולתת דגש נרחב.

    בנוסף ישנם מעגלי קהילה שונים שמצריכים התייחסות: עובדים במועדון, הורים לילדים במחלקה ובית הספר לכדורגל, אוהדים שאינם בעלים,  קהילה עסקית וקהילות רחבות יותר שצריך להגיע אליהן על מנת להרחיב את הפוטנציאל של המועדון (תושבי העיר והסביבה וכו'). בשנים האחרונות נעשה שינוי גדול בהגדרת מועדוני כדורגל ובתחומי העיסוק שלהם, מלבד הקבוצות הראשונות, מתוך התפיסה כי הכדורגל הוא כלי אמיתי לשינוי חברתי, חינוכי, ערכי וכלכלי, ואם מתייחסים לכך ברצינות הנדרשת אפשר להגיע ליעדים ותוצאות מדהימות . הקמת מחלקה שתבנה את המערך וקשרי המועדון עם הקהילות השונות היא הכרחית להצעדת המועדון קדימה וליכולת שלו לעמוד כגוף עצמאי שאינו תלוי כלכלית בתמיכות מדינה או בהקצבות ויודע לעמוד בפני עצמו.

לסיכום:
מועדון הכדורגל הפועל פתח תקוה נמצא היום במקום מצוין ביחס לנקודת המוצא של קבלת הבעלות. ההוכחה לכך היא הבעת אמון בדמות הצטרפות של למעלה מ- 600 חברי עמותה וקניית מנויים, שינוי התהליכים והעבודה מול עירית פתח תקוה, אשר משקיעה מאמצים ומשאבים רבים במתקן האימונים של המועדון, אנשי עסקים וחברות שחתמו על הסכמי חסויות בסדרי גודל שונים, קהילה עסקית של אנשים רבים עם אהבה למועדון אשר חוזרים להאמין והתייחסות ספקים ונותני שירות אשר חזרו לתת אמון במערכת. אמון היא מילת מפתח כמו גם תדמית . חובת ההוכחה והאחריות היא בראש ובראשונה עליי, לטוב ולרע, וחשוב לי להבהיר כי בסופו של דבר אני רואה בתפקיד כשליחות ציבורית אמיתית למימוש החזון של הבעלים החדשים של המועדון. האינטרס היחיד שלי ושל כל שאר עובדי המועדון הוא אחד- מועדון הכדורגל הפועל פתח תקוה והצלחתו.


אני פונה אליכם במטרה אחת ברורה – תנו בנו אמון אמיתי ותנו לנו את ההזדמנות להוכיח לכם שבאמצעות עבודה קשה והגדרת מטרות ברורה אפשר להגיע ולהגשים יעדים והצלחות.

אני גם פונה אליכם ומשתף אתכם בעובדה כי אף אחד אינו חף מטעויות והשכל אינו נמצא אצלי או אצל כל אדם אחר וכי כולנו שותפים לדרך. דלתות ושערי המועדון פתוחים לכל אדם אשר רוצה וחושב שהוא מעוניין לתרום מהידע והניסיון שלו בכל תחום. המועדון פתוח לביקורת ומחויב על פי הגדרת הבעלים לשקף הכל בזמנים ובמועדים הנכונים ועל ידי הגורמים הרלוונטיים.

בסופו של יום, כאשר בחרנו לקחת את המועדון כבעלים החלטנו לעשות מעשה נועז ואמיץ ולשנות את המציאות שלו. אין קיצורי דרך ותהיינה אכזבות בהמשך, אך החכמה היא לדעת להתגבר על המכשולים, האתגרים והטעויות, ללמוד מהם ולהתפתח. אני מקווה כי נמשיך ונעמיק את היכולות לקיים שיח פתוח ולפתוח עוד ערוצי תקשורת בין המועדון לקהילה סביבו באמצעים שונים(מפגשים פתוחים, מחלקת קשרי קהל וקהילה, כתובת מייל ייעודית לפניות לייעול או הערות וביקורת)

בברכה,

רועי אלרום מנכל מועדון הכדורגל הפועל פתח תקוה.