יעקב בוז'יקובסקי בחצר ביתו

"אני קודם כל רואה את עמותת הכחולה כפעולה מבורכת של אוהדי הפועל פתח תקווה, ויש כמו שאנחנו יודעים אוהדים רבים מאוד ולא רק בעיר אלא בכל המדינה. האוהדים מתגייסים כדי לבנות משהו חדש שרק יכול להועיל להפועל פתח תקווה. אם תהיה תרומה של כל האוהדים למהלך הזה יש סיכויים סבירים שאיכשהו נוכל להחזיר למקום הטבעי את עטרת ראשנו", כך אמר השבוע יעקב (בוז'י) בוז'יקובסקי, שחקן עבר של הפועל פתח תקווה, אוהד של הקבוצה מאז ומתמיד, וגם מאותם שמיהרו להתפקד לשורות 'הכחולה' עם היוודע דבר הקמתה ופתיחת השורות לגיוס חברים חדשים.

בוז'י, כפי שנוהגים מי שמכירים אותו לכנותו מאז ומתמיד, הוא בדיוק מסוג האנשים שאפשר לכנותם כחולים בנשמה. מאז ומתמיד הוא היה אוהד של הקבוצה, והוא מלידתו גדל בבית שכולו היה הפועל פתח תקווה. אביו, אהרון, היה שחקן הפועל בין 1948 ל-1954, השנה בה נולד הוא נולד. "למעשה מאז גיל 8 אפשר לומר שאני אוהד שרוף של הקבוצה, וכל המשפחה קשורה. האחים שלי מגיעים למשחקים עד היום, ולכן היום כשאני 'רק אוהד' שמחתי מאוד להצטרף לעמותה, גם אם כמו רבים אחרים גם אני קצת התרחקתי מהמגרש", הוא אומר.

הוא עלה לקבוצה הבוגרת ב-1971, בגיל 17, תחת שרביטו של אחד המאמנים היוגוסלביים שאימנו בהפועל, מילובן באלין. זו הייתה התקופה שאחרי, תקופה בה הקבוצה ירדה בסופו של דבר לליגה השנייה, לראשונה בתולדותיה. זו הייתה אחת מסטירות הלחי המהדהדות הראשונות שספג המועדון, אם כי בדרך, ב-1974, היא הספיקה גם להגיע לגמר הגביע מול הפועל חיפה שהסתיים בשער יחיד לאדומים מהכרמל בהארכה. "הבקעתי את שער הניצחון מול הכח רמת גן במחזור לפני אחרון, אבל הכוח הצליחה לסדר לעצמה ניצחון במחזור האחרון, ואנחנו כזכור הפסדנו להפועל כפר סבא, כשהיינו צריכים בסך הכל תיקו כדי להישאר, וירדנו", הוא נזכר בעצב.

בוז'י מבקיע את השער מול הכח במחזור הלפני אחרון של עונת הירידה הראשונה

בוז'י שיחק בשלוש העונות בליגות הארצית של אז, והיה בורג מרכזי בקבוצה שעלתה חזרה. העונה האחרונה שלו בקבוצה הייתה עונת החזרה של הפועל פתח תקווה לבימה המרכזית, עונה שהתחילה בצמד של יעקב אבוטבול במשחק הראשון של העונה בהפסד 3:2 למכבי תל אביב ב-'אורווה', כללה גם את הדרבי המפוצץ המפורסם, ועונה בה למרות כל הקשיים הקבוצה הצליחה להישאר בליגה.

אז היה אז, ועכשיו?

"גם עכשיו, קודם כל השאיפה תמיד צריכה להיות עליה לליגת העל. אין מצב ביניים. אסור לומר נעביר עונה שתיים כדי להתבסס ואז ננסה לעלות. מההתחלה צריך להעמיד הרכב שיכוון לעליה לליגת על. ויותר מזה, זו גם צריכה להיות הדרך במחלקת הנוער, חייבים להיות בליגות הגבוהות כי אחרת אי אפשר לייצר שחקנים. שאיפה למצוינות זה רק ליגת על, ובכל המערכת, מהילדים ועד הבוגרים", הוא אומר לגבי הדרך שהוא חושב שהעמותה צריכה להקנות לקבוצה, אם וכשיהיה.

ואתה חושב שהעמותה יכולה לגייס את הסכומים הנדרשים?
"העמותה צריכה להתוות את הדרך. אם ניקח את הקבוצה צריך ליד ספונסרים רציניים. שההנהלה הנבחרת והועדות יתעסקו בניהול, ואני בטוח שיש בקרבנו מנהלים טובים, אבל צריך שיהיה בעל מאה שיעניק את האפשרות לדעה. הכל עניין של כסף. לדעתי כיום להחזיק קבוצה בליגה הגבוהה אתה זקוק לספונסר".

אתה חושב שיהיה מישהו כזה?
"אני בטוח שיהיה מי שייתן את המאה, אבל צריך לדעת שצריך לקבל את הקבוצה. הכסף שהעמותה אספה טוב לפעילויות חשובות מסביב, אבל צריך להתמקד בחיפוש ספונסרים שיישבו לצד העמותה במשא ומתן, כבר עכשיו, מהצעד הראשון, שיהיו אנשי עסקים מול אנשי עסקים".

עד כמה אתה חושב יכול הגודל של העמותה להשפיע על כך?
"הגודל בהחלט יכול להשפיע. ככל שיהיו יותר אנשים זה גם ישפיע על ספונסרים. גם ספונסר הוא לא בור ללא תחתית. הוא צריך לראות שיש רצון של X מנויים לקנות מנויים כל שנה, שיש גוף רציני שינהל לצידו. צריך יותר אוהדים שיצטרפו כדי שניתן יהיה לדרבן אנשים מבחוץ עם כסף. יהיה יותר קל אם יידעו שיש 4,000 אוהדים ולא פחות מאלף וכן אני יודע שזה סוג של מעגל סגור שצריך לשבור אותו".

מה דעתך על אלו שטוענים שצריכים להיות אגרסיביים יותר, עד כדי פתיחת קבוצה חדשה בליגה ג', קבוצת אוהדים מההתחלה?
"אחד התפקידים של העמותה זה גם להוביל את כלל האוהדים לכיוון החיובי, להתרחק מאלימות, לתת לקבוצה רק חיבוק אוהב. צריך רק דרך חיובית - לתמוך בקבוצה, לתמוך בקבוצה ולתמוך בקבוצה. חייבים למצוא דרך שהמשא ומתן יצליח, לא ללכת לכיוון של קבוצה חדשה. אסור".

מה לגבי השקיפות, אתה חושב שצריך לדווח על כל דבר?
"עשרות אלפי חברי העמותה בברצלונה כולם מתעסקים בניהול? ברור שלא. יש בחירות בוחרים מנהלים וזהו. מדווחים פעם בתקופה, יש אסיפה שנתית, ומי שהיה באסיפה שלנו ראה עד כמה הדיווח היה מכובד. אי אפשר לקבל אישור מכולם כל הזמן, על כל דבר".

בוז'יקובסקי במשחק מול הפועל ראשון לציון בליגה הארצית

נוער, נוער, מה יהיה עם הנוער

בוז'י אימן במחלקת הנוער מספר שנים כולל אימון קבוצת הנוער בתקופה של מוטי קקון, עוזי אוחיון ואדורם קייסי. "יצאתי אז להכשרה בביירן מינכן אצל המאמן הראשי של הנוער. זה היה אחד המאמנים המצליחים במדינה שכבר אימן קבוצות בוגרים בבונדסליגה, כולל נירנברג ופרנקפורט, והוא היה למאמן הנוער" הוא נזכר. "זו רמת המאמנים שצריכים להביא, מאמנים שיש להם ניסיון עם קבוצות בוגרים ולכן אני שמח דווקא על המהלך שהחתימו את פרדי דוד כמנהל המחלקה, כי בא מאמן שאימן בליגות הגבוהות. זו התחלה טובה. אני בעד".

אתה מסתכל על הקבוצה כיום, כמעט ואין שחקני נוער. אתה מבין מה קרה פה?
"אני חושב שכל אוהד של הפועל פתח תקווה יודע היום שבלי תשתית טובה של נוער שתעלה שחקנים לקבוצה הבוגרת לא יהיה ממש עתיד לקבוצה. אנחנו לא עשירים ולא נהיה אף פעם מכבי תל אביב, בית"ר ירושלים או מכבי חיפה. משום מה מחלקת הנוער שלנו לא מצליחה להפיק שחקנים בשנים האחרונות ואם כבר מישהו עלה, אז מקסימום שנה שנתיים והוא נעלם מכאן, וזו אחת הבעיות".

זו אכן אחת הבעיות. מי שכבר טוב קצת עף מכאן.
"בוא נהייה ראליים, ככה זה בעולם. קבוצות קטנות מגדלות שחקנים והגדולות קונות אותם. אבל קבוצה שאין לה משאבים גדולים, כמונו, לא צריכה לפחד למכור שחקן, אבל כשאתה מעלה שחקן אחד בחמש שנים ומוכר אותו זה נראה רע. אם היה עולה שחקן שניים כל שנה והיית מוכר את הכוכבים, אז זה בסדר גמור, זה הרי גם מה שקורה באייקס".

מה צריך להשתנות?
"נכנסו לבינוניות, ומשם לחולשה והחולשה הזו היא נסחפת לכל המערכת. צריך לחזור למצוינות וצריך תשתית של מצוינות. יכול להיות שהמאמנים בינוניים? יכול להיות שהם חוטאים למטרה האמיתית, שמה שמעניין אותם זה תוצאות עכשיו ולא אם יעלו שחקנים לבוגרים בסוף התהליך? הפועל פתח תקווה איבדה את הדרך בפרוש. אם כל כך הרבה שנים לא מגיעים לתוצרים יש אובדן דרך, אבל שוב, אני מקווה שעכשיו יהיה שינוי".

מה הכי חסר?
"בתקופות קודמות המחלקה ייצרה שניים שלושה שחקנים בנבחרות נערים ונוער, והם הפכו לכוכבים באמת. בשנים האחרונות היו כמה שחקנים שהגיעו לנבחרות, והם נעלמו. איך זה יכול להיות? שחקן שהיה בנבחרת הוא היה בין ה-25 שחקנים הטובים בארץ בגיל שלו, איפה הוא הלך לאיבוד בדרך? מישהו צריך לתת את הדעת. אם יש כאלו שהם בנבחרות הם נכס, מהם חייב לצאת שחקן".

ומה המשימות העיקריות בנוער?
"מבחינת תוצאות? להשאיר את קבוצת הנוער בליגת העל ולהחזיר את קבוצת הנערים לליגת העל. מבחינת דרך? אפילו במחיר הבינוניות, תעלה שניים שלושה. אם פתאום יצא שחקן על,  אין בעיה שיעשו עליו כסף, אבל יש סיכוי טוב שעדיין תשאר תשתית מספיק טובה בקבוצה, ויותר מכך, שוב ירצו לבוא להפועל כי יראו ששחקנים כן מגיעים לבוגרים".

 

תודה למוזיאון הפועל פתח תקווה