פרק שביעי: בחירות

116. בחירות בעמותה תיערכנה אחת לשנה ומועדן ייקבע על ידי הוועד המנהל במהלך חודש אפריל –מאי ולא יאוחר מה- 24 למאי בשנה. החלטה לדחייה/ביטול מועד הבחירות תתקבל באסיפה כללית ברוב של 75% מחברי העמותה (סעיף 38.3 ).

117. האסיפה הכללית תסמיך את הוועד המנהל  למנות ועדת בחירות, לפחות 30 ימים לפני המועד המתוכנן של הבחירות. בראש ועדת הבחירות ימונה אדם אחד, אשר הכשרתו המקצועית הינה עריכת דין והינו חבר עמותה, אשר אינו נושא בכל תפקיד אחר בעמותה. באין חבר כזה, רשאי הוועד המנהל לפנות לעורך דין אשר אינו חבר עמותה. עורך הדין יפעל כנאמן של העמותה, יקבע את סדרי הבחירות, יאשר את תוצאות ההצבעה ויציגם בפני האסיפה הכללית.

118. ועדת הקבלה והבחירות תודיע לכל חברי העמותה הרשומים בפנקס החברים, על זכאותם לבחור ולהיבחר ועל מועד הבחירות לפחות 21 יום לפני המועד ותבקש מהחברים להגיש בתוך 5 ימים את מועמדותם לתפקידים השונים.

119. כל חבר עמותה המעוניין להיבחר לתפקידים השונים ימלא ויעביר לוועדת הקבלה והבחירות את הטפסים הנוגעים למועמדות, שינוסחו על ידי ועדת הקבלה והבחירות:

119.1.  טופס מועמדות לוועד המנהל ויו"ר הועד המנהל ;

119.2. טופס מועמדות לחבר בוועדת ביקורת;

119.3. טופס מועמדות חבר לוועדת הקבלה והבחירות.

119.4. טופס דיווח שלא הוכרז פסול דין או פושט רגל. 

ועדת הקבלה והבחירות תבדוק את תקינות המועמדים לפי כללי תקנון העמותה ותסכם את בדיקתה בפרוטוקול שייחתם על ידי חברי הוועדה. הוועדה רשאית לפסול מועמד שלא הוצע בהתאם לתקנון או שאינו בעל זכות בחירה ותודיע על כך למועמד בכתב בתוך 48 שעות ממועד קבלת ההחלטה. הוועדה תפרסם את רשימת המועמדים באתר האינטרנט של העמותה לפחות 10 ימים לפני הבחירות.

120. מי שמועמדותו נפסלה, רשאי לערער על כך בפני ועדת הקבלה והבחירות לא יאוחר מ-10 יום לפני מועד הבחירות.

121. מי שמתנגד למועמדותו של מועמד יוכל לעשות כן בערעור שיובא לדיון בפני ועדת הקבלה והבחירות לא יאוחר מ-3 ימים לאחר  פרסום רשימת המועמדים.

122. על החלטה לפסילה או החלטה שלא לפסול מועמד, ניתן להגיש ערעור לוועדת ביקורת לא יאוחר מ-14 ימים לפני מועד הבחירות. החלטתה של ועדת ביקורת תהיה סופית ובלתי ניתנת לערעור.

123. ועדת הקבלה והבחירות תדון בערעורים ותפרסם את רשימת המועמדים הסופית לפחות 7 ימים לפני הבחירות. בהעדר ערעורים תשמש הרשימה הראשונית כסופית. רשימת המועמדים תהיה סופית ובלתי ניתנת לערעור.

הליך הבחירות

124. כל חבר עמותה יבחר את המועמדים, מתוך רשימת המועמדים שאושרה על ידי ועדת הקבלה והבחירות, אשר הוא מעוניין שייבחרו. כל חבר יבחר:

124.1. חברי ועד מנהל ויו"ר הועד המנהל – לפחות 3 מועמדים;

124.2. ועדת ביקורת – לפחות 2 מועמדים;

124.3. ועדת קבלה ובחירות – לפחות 2 מועמדים;

125. ההצבעה תיעשה באסיפה כללית או באמצעות הצבעה אלקטרונית מאובטחת באתר האינטרנט של העמותה, לפי החלטת יו"ר ועדת הקבלה והבחירות.

126. ספירת הקולות תיעשה על ידי ועדת הקבלה והבחירות עד 48 שעות מתום סגירת הקלפיות לבחירות, ותסוכם בדו"ח כתוב החתום על ידי חברי הוועדה ויו"ר ועדת הבחירות.

127. תוצאות הבחירות תפורסמנה על ידי ועדת הקבלה והבחירות בתוך יומיים מתום ספירת הקולות.

128. ועדת הקבלה והבחירות תודיע את תוצאות הבחירות לכל המועמדים בתוך יומיים ממועד פרסום התוצאות הסופיות. למרות זאת, אי מסירת הודעה למועמד לא תהווה סיבה לעיכוב ההליכים.

129. מועמד שייבחר יקבל כתב מינוי לתפקיד שנבחר מוועדת הקבלה והבחירות, ויחתום על תצהיר לפעול על ערכי העמותה ועל פי חוקי מדינת ישראל. המועד לכניסה לתפקיד הנבחר הינו 01.06 לאותה שנה , כאשר הזמן מהגשת כתב המינוי לכהונה בוועדה הנבחרת, תשמש לביצוע חפיפה והעברת ידע מהועדה המכהנת לוועדה הנבחרת.

130. ערעור על תוצאת בחירות ניתן להגיש לוועדת הקבלה והבחירות בתוך שבוע ממועד פרסום התוצאות הסופיות. ועדת הקבלה הבחירות תדון בערעור בתוך שבוע ממועד הגשתו, והחלטות הוועדה תתקבלנה לפי רוב רגיל.

131. על החלטות ועדת הקבלה והבחירות ניתן לערער בפני ועדת ביקורת בתוך שבוע מיום פרסום החלטת ועדת הקבלה והבחירות. ועדת ביקורת תדון בערעורי שהובאו בפניה בתוך שבוע ימים מיום הגשתם ויוכרעו בוועדה לפי דעת הרוב. קביעתה של ועדת ביקורת תהיה סופית ולא ניתנת לערעור.

132. במקרה שמספר מועמדים יקבלו מספר קולות שווה שמונעת את ההחלטה להכרזת רשימת החברים הנבחרים

132.1. במקרה של שוויון בין שניים או יותר מחברי עמותה המועמדים לוועד המנהל אשר לא ניתן לקבוע את חברי הועד המנהל לפי סעיף 42, תתבצע הצבעה באינטרנט בין המועמדים שקיבלו את מס' הקולות השווה בבחירות לוועד המנהל באסיפה הכללית, עד לבחירת חברי הועד המנהל לפי סעיף 42.

132.2. במקרה של תוצאת שוויון בין החברים לתפקיד היו"ר, תתבצע הצבעה באינטרנט מבין 2 ו/או יותר החברים שקיבלו את מירב הקולות למועמדות לתפקיד יו"ר העמותה.

132.3. במקרה של שוויון בין שניים או יותר מחברי עמותה המועמדים לוועדת ביקורת / ועדת קבלה ובחירות אשר לא ניתן לקבוע את חברי הועדה, תתבצע הצבעה באינטרנט בין המועמדים שקיבלו את מס' הקולות השווה בבחירות לוועדת ביקורת / ועדת קבלה ובחירות, עד לבחירת 3 חברי הועדה.

133. כל פעולה של חבר הוועד המנהל, או של חבר ועדת ביקורת או של ועדת קבלה ובחירות – לא תפגע בשל פגם שהיה בבחירתו של אותו חבר או במינוי.

134. עד לבחירות הראשונות שיתקיימו בתוך 180 יום לאחר כנס יסוד העמותה על ידי האסיפה הכללית, מייסדי העמותה יכהנו בוועד המנהל, וימנו את ועדת ביקורת , ועדת הקבלה והבחירות ואת יו"ר העמותה  הכללית וכן את חברי ועדת נציגים לתאגידים אחרים.

135. הועד המנהל ימנה רו"ח ויועץ משפטי בשכר.

 
סייגים לכהונה

136. לא יכהן כחבר הוועד המנהל, חבר ועדת ביקורת, חבר ועדת הקבלה והבחירות, או יו"ר העמותה  הכללית:

136.1. מי שאינו חבר עמותה;

136.2. מי שנותן שירותים לעמותה בשכר שלא כחבר הוועד המנהל או כחבר ועדת ביקורת, לפי העניין;

136.3. קטין

136.4.  מי שהוכרז פסול דין או פושט רגל;

136.5. מי שהורשע בפסק דין סופי בעבירה לפי ס' 290 עד 297 ו-414 עד 438 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 או בעבירה אחרת אשר לדעת היועץ המשפטי לממשלה יש עמה קלון;

137. לא יכהן כגוף מבקר מי שנותן שירותים לעמותה בשכר שלא כגוף מבקר.

138. לא יכהן כיועץ משפטי מי שנותן שירותים לעמותה בשכר שלא כיועץ משפטי.

139. מי שאירע לו אחד המקרים המנויים לעיל בעת שמילא תפקיד זה, יחדל לכהן בתפקידו לאלתר.

 
תעמולת בחירות:

140. חבר שהגיש את רצונו להתמודד בבחירות, רשאי יהיה לעיין בפנקס חברי העמותה.

141. אסורה תעמולת בחירות על רקע מפלגתי או פוליטי.

142. אסורה התארגנות של שני מועמדים או יותר לניהול תעמולה בכתב ובעל פה.

143. כל אמצעי תעמולה חייב לקבל אישור ועדת הקבלה והבחירות אשר תאשר כל תעמולה שאינה סותרת את התקנון.

144. תעמולת הבחירות תהיה בלשון חיובית על המועמד עצמו בלבד, ולא תכלול פרטים על מועמדים אחרים ופרסום כלשהו נגדם.

145. אזור ברדיוס 10 מטר מהקלפי הינו אזור אסור לתעמולת בחירות. במידה וינהל מועמד תעמולה באזור זה, רשאית ועדת הקבלה והבחירות לפסול מועמדותו בזמן הבחירות או לאחר מכן, ובתנאי שקיבל אזהרה קודם לכן.

146. ועדת הקבלה והבחירות רשאית לפסול מועמד שיפר את הוראות פרק זה. הוראת הפסילה תינתן בכתב. ערעור ניתן להגיש לוועדת משמעית בכתב לא יאוחר מ- 48 שעות מזמן קבלת הודעת הפסילה.